Thursday, February 10, 2011

sailing

ok cite sal kenangan 2 terpaksa ditangguhkan seketika... sbb nk share ngan korg pengalaman first sailing aku... hehehhe sailing nie kira salah 1 aktiviti wajib la utk bdk2 yg ambik kos marine tech kt uitm nie.. sbb sem 4 nie mmg kena blajar engine la apa la kn.... so nk share ckit pengalaman selama 5ari 4 mlm atas kapal kk senangin 2 tu...

ok trip kami start dr4hb-8hb... kira baru je la balik mlm td... hehhhe penat pn xhilang lg nie.. apa2 pn serius mmg enjoy la time kt atas kapal 2.. byk pengalaman br yg dpt la selama sailing nie..... blajar navigation ngan kapten azman, belajar fishing techniques ngan pak ngah n belajar engine ngan en lah n che din.. xlupa gak la crew2 yg byk kongsi pengalaman ngan kami... thanks la suma crew kapal kk senangin 2...

ok jom kita imbas dr hari first smpai la hbs k... masa mula2 nk gi mmg ase berat ati sgt, ye la first time kot nk belayar nie... bedebar gak la... ftapi bila dh jmpa ngan kwn2 suma br la ada semangat balik nk gi.. bkn nk kata apa la mmg best kot bdk2 kls aku nie.. suma 1 kepala... asal blh je kami nie... dok tepi jln pn smpat nk berposing lg kot... serius kalau korg dpt knl bdk2 kls aku nie time sedey pn korg leh tergelak2 dgn perangai sorg2 ahli kls nie... hahahha aku mmg perangai dh mcm mereng ckit la.. diaorg pn dh faham dh perangai aku nie, kejap ckp mcm bdk2 umur 2-3thn.. bkn apa sekadar nk happy kn org je... rmai la yg akan tergelak bila aku ngan cik marlia 2 ckp mcm bdk kecik... smpai xlarat nk dgr.. hahahah ok balik pada cite asal.. kami sign in kapal kk senangin lbh krg kul 2.30 la kt bt maung... sblm 2 gi lepak2 kt tesco penang dulu... naik2 2 aku dh terpandang sorg crew nie.. trus terjatuh cinta.. hahhaa men2 je... aku just suka tgk dia e2 je....jgn salah faham k.... lps taklimat sesi kenal2 kapal 2... mlm 2 aku dh kena duty... bkn berat pn just kena tgk kapal 2 takut2 hanyut di bawa arus... tapi time duty best sbb dpt dgr pengalaman dr crew kapal.. mlm 2 kena duty ngan azie, farid n crew kapal (en suhailizan)... suka tgk mata dia 2 sbb sgt2 la cantik..... nama gelaran dia antara kami abg otot ( sbb dia berotot) hahaha sgt comel ye dia.. biarla org kata dia xcomel...

hbs duty kul 4pg trus smbg tido la... heheheh pg 2 kami bgn lmbt... bkn sorg 2 tp suma la.. e2 la namanya team work.. hahahhaha first day tido dlm kapal best sgt.. ase mcm yterbuai2 je.. second day 2 dh start kls la... bkn la pack sgt.. just dgr2 sal navigation, fishing n engine... dh e2 pn tujuan kami gi sailing.. so enjoy je sbnrnya... hehehe first 2 aku kena dgr sal fishing... mabuk laut gak aku first time msk open sea.... tp org kata 2 la pengalaman kn... serius enjoy sgt....mkn je keje ats kapal 2.. ari kedua nie kami kena memukat ( hahah tapi bkn kami la yg memukat 2, suma crew kapal la)... kami kena kelas2 kn ikan2... sebakul sotong kami dpt.. puas sgt dpt mkn sotong rebus.. hehehhe... ptg 2 smpat gak gi mandi kt pantai beras basah sbb kami anchor kt area pantai beras basah... best la dpt lepak waktu senja2 2... naik2 je trus mkn... mlm 2 smbg kls ckit sbb kena kira2 population ikan yg kami dpt time memukat 2.... mlm 2 lepak2 kt dek smbg2....

pejam celik pejam jelik dh msk hari ke3... pg kami ada sea survival... sumanya ok.. sblm terjun ada fire drill dulu... suma bdk group aku nie mcm berani sgt je.. hahha hentam je terjun... takut 2 takut gak tp redah je la...kami suma kena pecah 3group... group aku last skali la... time 2 dh rmai tourist dtg.. mmg beralun gak la... utk xmelambat kn bot tarik kami smpai ke pantai.. tp jarak ke pantai 2 dh dkt sbnrnya.. time nie mmg kena buang suma perasaan malu 2.. mmg campur la laki ppuan wat crocodile towing... aku kena kepit si lah time 2.. so mmg xleh nk escape la.. kami suma pn pasrah je la bkn apa sbb mmg niat nk kena bljr kn... bkn sbb gatal ok.....jgn salah faham.. hnya yg mengalami bnda nie n ambik cos mcm aku nie je yg akan faham keadaan nie.. so yg xtau apa2 2 xpayah nk menilai kami nie gedik or whatever ok.... hahah emo lak dh... ptg 2 kami achor kt jeti perikanan bukit malut, langkawi.... smpt la turun ke darat gi shopping kt langkawi 2.. hehehe nk dijadikan cerita la kami achor sblh bot nelayan.. so nk turun terpaksa la panjat kapal kk senangin 2 utk ke seberang....siap lompat2 lg la.. time balik 2 air dh surut so mmg tinngi gak la kena lompat dr tangga jeti ke bot nelayan 2.. mmg kami nie wanita gagah la.. redah je sumanya...

heheheh mlm 2 aku duty skali lg... dh ditakdirkan aku mmg kena duty ngan abg otot 2 lg..  bahagia la time 2 dpt pandang muka dia lg.. hahhahah mlm 2 siap mkn mcd lg ngan dia.. lepak2 n smbg suma bnda ngan dia.. mcm2 dia cerita.. adoi dia mmg sgt comel... hormon tgh xbtl ye saat nie... hahahhah time 2 kt port so kena tgk tali n tgk kot ada yg naik kapal kami 2 je la.. dh hbs duty kul 2 2 lepak lg smbg2 ngan kwn2 n siap en lah mskkn lg megi+sotong+ikan.. megi seafood la jd nya.. serius mmg sedap smbil cuci mata tgk abg2 apmm kena duty jugak.. hehehehe sure la diaorg pelik tgk bdk2 ppuan dlm kapal 2.. group aku nie mmg majoriti nya ppuan.... sbb 2 la kami kena gagah n kuat utk suma bnda 2... xleh nk bgantung sgt pd bdk laki kesian gak la kt diaorg kn... perihatin gitu.. hehehehe

ok msk la ari ke4... pg 2 bgn lewat lg kami.. mmg sgt2 lewat la.. tp cool je smpat lg senaman pg atas kapal 2.. hahahah lps 2 mkn2 then kapal gerak gi penag balik... time 2 aku kena bljr engine.. mabuk2 pn aku still leh concentrate lg la apa yg en lah n en che din ajar... layan kn je la dh ini yg aku minat kn.. hehehe kul 1 lbh kena memukat skali lg.. kali nie kt area penang kalau xsalah... kali nie byk dpt anak ikan kembong... kenapa byk e2 yg kita kena siasat (ala2 dlm cite lost n faun gitu)... hahahahha ok kami msk area port penang waktu mlm sbb kapten nk ajar cara nk msk port waktu mlm.. tgk lampu n buoy2 yg ada... mmg cantik pemandangan penang waktu mlm.. dgn lampu2 nya... sgt2 indah la....siap melantak sotong grg tepung lagi ( disediakn oleh cik marlia n cik emy) mmg sedap la.. cantik pemandangan jambatan p.pinang waktu mlm... sampai je kt area pulau rimau kapal kami tersangkut dgn pukat hanyut nelayan kt situ.. tp xda apa2 la just buang je pukat 2 so ok je... mlm 2 kena smbg lg bljr engine smpai kul 2 gak la.. siap msk bilik engine lg lbh krg 1jam lbh la... mmg sauna kt dlm 2 kejap.. tp aku tetap enjoy.... bkn sng nk dpt pengalaman mcm 2 kn... dh hbs 2 lepak2 mkn megi +sotong cik marlia n cik biha yg mskkn... smbil 2 lyn si syafiqah, elli n abg mat mancing ikn... kul 3 aku msk tido sbb xleh tahan mata dh...

esk nya kami dh belayar ke kg aceh.. sh smpai ari last dh.. majlis penutup kt fri kg aceh... setius mmg best pengalaman dok atas kapal nie.. ase sedey je bila nk hbs.. pengalaman yg terindah 2 xkn aku lupa la smpai bila2... smpt la bljr wat pukat dulu.. abg oto ajar ckit mual2 2... mmg tgk muka dia je la aku nie... tenung puas2.. hahahaha sblm balik 2 smpat la bgambar ngan crew2 kapal... yg paling penting dgn abg otot sy.. hahah thanks la kt cik emy sbb sudi ambik gmbr aku ngan dia.. adoi bahagia sebentar.. serius tetiba ase jatuh ati kt dia.. hahahahah sblm balik 2 smpt aku melawak nk gi umah dia sbb dia kata nt kalau jmpa tegur la tetiba aku kata ok nt sy gi raya kt umah la.. kebetulan sbb dia org marang.. then tetiba dia tnya:
heheheh dia....


abg : tau ke nk cari umah nt.....??
aku : aku gelak2 je la then aku kata kn kt blkg balai polis lama 2...( dia penah cite kt aku time duty)
abg : btl la 2....
aku : hbs 2 smpai nt sy nk cari mcm mana??? kena tnya org kt situ ke?? (dlm ati nie dh berdebar2 gile dh)    hahaha
abg : erm kalau mcm 2 ambik la no sng ckit..... ( hahhaah time 2 ase mcm nk lompat2 je..)
aku : ok gak 2.... ( dgn muka bahagia)..

hahahha akhirnya dpt gak no dia... adoi la... bahagia sgt ase mcm nk lompat2 je time 2.. jantung nie ase mcm nk tercabut je..... abg otot awk mmg comey la dh la 2 wangi je...... then kami pn pulang la ke perlis semula... dlm perjalanan balik suma nya tertido sbb letih sgt....akhirnya kami selamat sampai kt arau dlm kul 11 lbh....

panjang ye entri kali nie.. hahaha bkn pe ati ngah bunga2 teringat abg otot sy 2... adoi la.. thaks ye kwn2 sbb ambik pic dia byk sgt... leh la sy lpskn rindu...
nia antaranya pic kami..

bdk2 group aku yg sempoi... 

ada gaya x masukkan tali nie kt cuban...

gambar formal dgn crew2 kapal....

time memukat kt area langkawi



No comments:

Post a Comment